”Keneltäköhän tätä voisi kysyä…?” - Kun jokin asia hyvinvoinnissasi askarruttaa, etkä tiedä, kuka voisi auttaa

11.03.2019

Tämä blogiteksti taustoittaa syitä siihen, miksi kehitin etäpalveluni Terveydenhoitajan sähköpostineuvonta.

***

Työurani aikana olen useita kertoja ollut tilanteessa, jossa minulle on esitetty tuo otsikossa esiintyvä kysymys. Kuin varmistaen, voisinko minä olla se henkilö, jolta löytyisi vastaus joko itse ongelmaan tai sitten siihen, kenen puoleen asian kanssa olisi syytä kääntyä.

Kysyjä on voinut olla osastolla tapaamani potilas, jota vaivannut asia ei ole ollut sama, jonka vuoksi hän on tullut sairaalaan. Joskus kysymyksen on esittänyt joku tiimini työntekijöistä, joskus iäkkään asiakkaani omainen kotihoidon käynnillä. Ja joskus joku henkilö tuttavapiiristäni.

Hyvin usein asia on liittynyt pieniin terveyskysymyksiin tai ongelmiin sosiaalisissa suhteissa. Sellaisiin kysymyksiin, joiden takia henkilö ei ole kokenut tarpeelliseksi hakeutua esimerkiksi työterveyshoitajan vastaanotolle. Tai hänet on asian kanssa käännytetty jo terveysaseman ajanvaraustilanteessa.

Kun ihmisten terveysongelmat alkavat olla yhä vaikeampia ja pidempikestoisempia, ei ns. pieniin murheisiin tunnu aina löytyvän terveydenhuollon ammattilaisilta aikaa. Tai jos löytyykin, niin aika ei sovi yhteen työ- tai perhe-elämän kanssa. Tai ehkä kulkeminen vastaanotolle on liian hankalaa.

JA JOSKUS ASIA VAIN ON SELLAINEN, ETTÄ SE ON HELPOMPI PUKEA SANOIKSI KIRJOITTAMALLA KUIN ÄÄNEEN LAUSUMALLA.

Kenties huolenaihe liittyy johonkin työpaikalla esiintyvään ilmiöön, kuten työpaikkakiusaamiseen tai työssäjaksamiseen, mutta kynnys mennä puhumaan asiasta esimiehelle, luottamushenkilölle tai työterveyshuoltoon tuntuu liian korkealta.

Joskus asia on sellainen, että siihen voisi saada apua omalta lähipiiriltään, mutta aihe on niin arkaluonteinen, ettei siitä halua kertoa läheisilleen. Tällainen asia voi olla jokin fyysinen vaiva, kuten virtsankarkailu tai henkisempi asia, kuten epämääräisen ahdistuksen tunne tietyissä tilanteissa.

Yksityiselle terveyspuolelle hakeutumisen esteeksi saattaa tulla korkea hinta tai se, että henkilö ei haluaisi juuri näitä terveysasioitaan kirjattavan mihinkään (laki edellyttää kirjaamaan terveydenhuollon asiakaskäynneistä kansalliseen terveysarkistoon eli Kantaan).

Moneen arkipäivän hyvinvointia koskevaan ongelmaan voi saada avun muiltakin kuin terveydenhuollon ammattihenkilöiltä. Kenties ravintovalmentaja, life coach tai personal trainer osaisivat auttaa. Haaste tosin on siinä, että näiden ammattilaisten koulutustausta vaihtelee ja lisäksi olisi tärkeää löytää juuri se itselle sopivin valmentaja. Mutta tuon vaivan nähdäkseen, pitäisikö silloin ongelmankin olla vähän isompi?

"Kun minulla olisi vain tämä yksi kysymys..."

Ehkä minä voisinkin olla Se Joku, keneltä voisi kysyä.

Terveydenhoitajan sähköpostineuvonta on terveydenhuollon ammattihenkilön antamaa matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa verkossa. Palvelun hinta on 15 € ja se sisältää 1-3 viestiä aiheesta riippuen. Sähköpostiviestejä ei arkistoida.

Blogin kirjoittaja on hyvinvointiyrittäjä Katri Rantala, joka on koulutukseltaan sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja (ylempi AMK) ja toimii hyvinvointisi asialla verkossa. Lähetä etäpalveluita koskevat tiedustelut osoitteeseen katri.rantala@toteemielain.fi